Mediation: een goede oplossing of niet?
Clausule
Je kunt van tevoren met een werknemer overeenkomen dat je een geschil dat voortvloeit uit de arbeidsovereenkomst, in eerste instantie voorlegt aan een mediator. Deze clausule kun je opnemen in de arbeidsovereenkomst.
Geen oplossing in de lijn mogelijk
Vraag je af, voordat je overgaat tot het inschakelen van een neutrale partij, of de conflicterende partij misschien zelf al heeft geprobeerd een oplossing te vinden. Is dit het geval en komen zij er samen niet uit, ga dan na of een leidinggevende – of jijzelf – al hebt geprobeerd tot een oplossing te komen. Ben jezelf één van de partijen, dan kun je misschien een andere manager om hulp vragen of een P&O-adviseur inschakelen. Leidt dit tot niets, schakel dan een mediator in.
Juridische kwestie
Is het conflict van dien aard dat één van de partijen juridische bijstand heeft ingeschakeld, dan is bemiddeling helaas geen optie meer. JAls een bevoegd gezag al een besluit heeft genomen, is een bezwaar- of beroepsprocedure nog een optie. Alleen als alle partijen afzien van het inschakelen van juridische hulp, biedt bemiddeling misschien uitkomst in het conflict.
Wat staat er op het spel?
Conflicten spelen zich op verschillende vlakken af. Als een conflict gaat over taakinhoudelijke zaken, zijn goede resultaten door bemiddeling haalbaar. In conflicten spelen heel vaak sociaal-emotionele factoren een rol in de arbeidsverhouding. Als in de bemiddeling aandacht aan deze aspecten wordt besteed, wordt tevens aan relatieherstel gewerkt.
Bereidheid
Wil iedereen uit het conflict zien te komen, dan is een mediator inschakelen bij voorkeur te verkiezen. Onder begeleiding zoek je samen naar een oplossing en heb je zelf de regie over je eigen keuzes.
Open staan
Bemiddeling heeft alleen zin als beide partijen hier open voor staan.
Comments